Check, check, dubbelcheck! (voordat je daadwerkelijk op publiceren klikt)

6

Wil jij dat jouw tekst foutloos online verschijnt én uitnodigt om te klikken en te delen? Volg deze handige checklist (met gratis freebie!) op en het lukt je zonder meer.

Toen ik 13 jaar geleden de wondere online wereld instapte en bewust de gedrukte media links liet liggen, zei ik vaak tegen vriendinnen: “Het is zo fijn dat je, mocht je een foutje over het hoofd hebben gezien, je artikel altijd nog kan aanpassen.” Nog steeds iets dat ik heel veel fijn vind, maar dat betekent niet dat ik alles maar direct online gooi zodra ik uitgetypt ben. Sterker nog: voor ik op ‘publiceer’ klik, voer ik een aantal checks uit. Doe jij dit nog niet? Lees dan hieronder waar je op moet letten.

Is jouw tekst foutloos?

Laat ik eerst een mythe uit de wereld helpen: niemand schrijft foutloos én iedereen heeft de neiging om over zijn of haar eigen fouten te lezen. Het kan simpelweg gebeuren (ook in dit artikel). Toch wil je het zoveel mogelijk vermijden. Immers: verassing i.p.v. verrassing in een kop is wel een beetje cru. En ‘me fiets’ daar ben ik echt allergisch voor, en je andere bezoekers ongetwijfeld ook. Zelf gebruik ik enkele trucjes om 99% van de fouten uit mijn teksten te halen. Ik schreef hierover eerder het artikel Schrijffouten voorkomen: 7 snelle tips.

Is jouw artikel geoptimaliseerd voor zoekmachines?

Als jij verder wilt komen met je blog én meer bezoekers wilt bereiken, moet Google jouw beste vriend zijn. Ik doe daar graag mijn best voor en vind zoekmachine optimalisatie één van de leukste aspecten aan het bloggen. Het is een waar spelletje. Bij elk artikel kijk ik dan ook of mijn blog goed geoptimaliseerd is, de SEO-plugin van Yoast helpt me hier onder andere bij. Een quick list van dingen waar ik op let:

  • Komt mijn focus zoekwoord/zin voor in de kop en minimaal 1x in een tussenkop?
  • Komt mijn focus zoekwoord/zin en varianten hiervan voldoende in de tekst terug?
  • Gebruik ik juiste alt-tags bij mijn afbeeldingen
  • Nodigt mijn meta-title en -description uit tot klikken?
  • Is mijn slug (de uiteindelijke URL van je artikel) niet te lang en tevens SEO-proof?

Uiteraard heb ik vooraf, waar nodig, zoekwoordonderzoek gedaan. Hoewel Google niet meer keyword driven is, werkt het voor mij enorm goed om een focus voor ogen te hebben en rondom dit keyword een sterk artikel te schrijven. Dit blijft dus onderdeel van mijn checklist.

Nodigt jouw kop voldoende uit?

Als jij jouw artikel op social media plaatst, wil je maar één ding: dat mensen klikken. En daar zijn ‘trucjes’ voor. Zo is het een algemeen gegeven dat toplijstjes werken, evenals nieuwsgierigmakende koppen. En zelfs angstaanjagende koppen nodigen uit om te klikken. Meer weten over wanneer jouw titel pakkend genoeg is? Check het artikel 13 tips waarmee ook jij pakkende titels maakt.

En verder…

  • Eindig je met een duidelijke call-to-action? Je kunt bijvoorbeeld vragen om een reactie van je bezoekers. Of zoals bij dit artikel: vraag je gebruikers lid te worden van je nieuwsbrief. Als je ze dan iets extra’s geeft, help je ze eenvoudig over die digitale drempel heen.
  • Is jouw artikel niet overbodig lang? Gebruik alleen de woorden die je echt nodig hebt en schrap de rest.
  • Heb je alle links gecheckt, werken ze? En zijn ze van het type no follow waar nodig?
  • Zijn de tags en categorieën correct ingevuld?

Natuurlijk is het teveel van het goede om bij elke publicatie dit artikel erbij te pakken en dus maakte ik een handige checklist (ook een leuke toevoeging voor jouw blogplanner!). Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Blogaholic & ontvang deze geheel gratis.

PS. Al lid van de nieuwsbrief? Dan heb je de checklist op 26 maart al per mail ontvangen.

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties6 reacties

  1. Met die SEO heb ik wel wat moeite. Ik ben nu al zover dat ik vaak groen licht krijg, maar waar ik verder nog op kan letten? Geen idee. En ik vind het ook heel erg leuk om met titels bezig te zijn. Zo had ik er laatst eentje die veel mensen echt liet schrikken, maar na het lezen van de blog hadden ze een lach op hun gezicht. Het voelt goed om zulke reacties te krijgen.

    • Dat het licht groen is betekent niet dat alles ook echt goed is. Kijk je ook naar het tweede tabblad in Yoast? (pagina-analyse) Die vergeten veel mensen. En ook zoekwoordonderzoek zou je kunnen helpen. Al blijft dat voor meer lifestyleblogs, waar ik jou even onder schaar, wel lastiger om een focus te vinden.

  2. Ah, wat is dit ontzettend handig!
    Vooral of de blog door zoekmachines gevonden kan worden, ik ga daar echt nog even goed naar kijken (maar naar de andere tips ook hoor!).
    Echt onwijs leuk dat je op m’n blog hebt gereageerd over wie je bent en waar je blog over gaat! Dankjewel daarvoor :). Leuk om te lezen. Maar wauw, een baan, daarnaast nog een fotografiebedrijf (wat houdt je bedrijf precies in :)? Leuk!) en ook nog bloggen? Wat knap! Want je blog ziet er zo professioneel uit en volgens mij post je ook heel geregeld, leuk zeg!
    Ik ben erg benieuwd naar de rest van je blog, blogtips zijn altijd handig! Ik kan nog veel leren wat bloggen betreft namelijk :).
    Liefs! (trouwens, tof kapsel heb je!)

    • Welkom Sanne! Ja, ik ben een druk bijtje 🙂 De afgelopen maanden wat rustiger gehad doordat ik boventallig raakte en thuis kwam te zitten. Ik ben toen Blogaholic.nl gestart met een dagelijks artikel, en dat is inmiddels drie keer per week. Woensdag start ik namelijk met mijn nieuwe baan en dat gaat wel wat energie kosten. Ook mijn fotografie gaat de eerste maand dan even op een laag pitje. Wel zo verstandig! Je kunt meer over mijn fotografie vinden op http://www.perfectportret.nl en http://www.fotovanjouwbruiloft.nl. Oh, en ik heb ook nog http://www.likeandlove.nl. Kun je het nog bijhouden?

  3. Let ook op dat je in elk geval de eerste alinea en de kop meteen goed online hebt staan voor je hem deelt. Een blogje van mij werd trending op Twitter (en loopt nog steeds) en ik heb gemerkt dat je wel de tekst in je blog altijd kunt aanpassen, maar nooit meer de eerste zinnen en titel die automatisch in die tweets staat als iemand je blog heeft geretweet!! Ik had in eerste instantie een hele andere titel, maar die staat nu nog altijd in de retweets. Kwestie van loslaten dan maar, maar ik heb er wel van geleerd 😉

Laat een reactie achter