4 manieren om een gestructureerde blogger te worden

2

Bloggen is meer dan ‘een stukje schrijven’ en tijdgebrek is het grootste probleem van veel bloggers. Gevolg: je raakt al snel het overzicht kwijt. Tijd om te kijken hoe ik probeer om een gestructureerde blogger te zijn en te blijven. 

Als je kijkt naar mijn bureau op het werk, of de *!*@*(!@-zooi naast me op de bank zou je denken dat ik niet georganiseerd ben. Ook niet als blogger. De schijn bedriegt soms: als het op werk, op mijn eigen zaak of op bloggen aankomt, ben ik wel degelijk (doorgaans althans) een gestructureerde blogger. In elk geval in mijn hoofd en in mijn computer. Hoe ik dat doe? Check onderstaande tips.

1. Verzamel al je ideeën op een beperkt aantal plekken

Een notitieboekje daar, notities in je iPhone, linkjes in je mail… voor je het weet heb je je ideeën overal. Deze wildgroei kan er voor zorgen dat je het overzicht kwijt ben. Ik sla daarom bewust mijn ideeën maar op een paar plekken op:

  • Artikelen die ik als input kan gebruiken voor Blogaholic-artikelen (bijv. onderzoeken) sla op op in Pocket. Dit is ook de plek waar ik alle blogs over bloggen bewaar voor de inmiddels bekende serie.
  • Voor mijn 9x-artikelen op Like & Love (it!) verzamel ik leuke recepten en toffe producten samen met mede-redacteuren op geheime borden. Een bord per artikel, lekker overzichtelijk.
  • Krijg ik brainwaves voor nieuwe artikelen, heb ik geniale zinnen in mijn hoofd, dan voer ik deze direct als concept in in WordPress.

2. Gebruik een online kalender in WordPress

Als je elke dag of meerdere keren per week een artikel plaatst dan zul je haast wel vooruit moeten schrijven. Simpelweg omdat er weken kunnen zijn dat je echt niet aan bloggen toekomt. Veel concepten en geschreven artikelen in WordPress kunnen er echter wel voor zorgen dat je het overzicht kwijtraakt. Ik houd het overzicht in WordPress met behulp van een redactionele kalender. Hoewel er meerdere plugins voor zijn gebruik ik graag Edit Flow.

3. Stel de juiste prioriteiten, het liefst één tegelijk

Als blogger ben je schrijver, fotograaf, webdesigner en marketingmedewerker (en nog zoveel andere taken die er zijn!) tegelijk. Het kan gebeuren dat je daardoor een te lange to do lijst hebt en de prioriteiten kwijt bent. Mij helpt het om de verschillende taken als projecten in te delen. Waarbij ik naast het schrijven en publiceren van artikelen, maar één bijtaak mag hebben voor een bepaalde periode. Zo heb ik momenteel de bijtaak ‘tags optimaliseren’, want die heb ik ernstig laten versloffen. Ik mag van mezelf nu nog niet werken en aanpassingen m.b.t. vormgeving. Dat zou mijn aandacht versplinteren en daarmee duurt alles uiteindelijk langer.

4. Word een gestructureerde blogger met een blogplanner

Ja, dit is sluikreclame. Of eigenlijk misschien niet. Sinds ik mijn eigen blogplanner gebruik ben ik ook echt georganiseerde. Ik kan aan de hand van deze blogplanner heel duidelijk prioriteiten stellen aan het begin van de maand. Ik hoef niet eindeloos meer te zoeken naar contactgegevens of de specificaties van een winactie. Alles bij elkaar!

Ondanks deze tips ben ook ik wel eens het overzicht kwijt en zou je mij soms echt niet typeren als gestructureerde blogger. Heb jij nog tips voor mij (en andere bloggers)?

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties2 reacties

  1. Ja, dit artikel kon ik precies goed gebruiken! I Dat Pocket-trucje gebruik ik ook: als ik op internet iets interessants tegenkom, sla ik het daar op zodat ik het later op mijn gemak kan lezen en het kan gebruiken voor een artikel. En dankzij jou ben ik ook de Editflow-kalender gaan gebruiken en ik moet zeggen dat het wel heel erg handig werkt: ik hoef me niet druk te maken over het plannen van content, want de concepten staan al op data. En de blogplanner is natuurlijk ook superfijn! Verder probeer ik ook op vaste dagen en tijden te bloggen, maar dat lukt nog niet zo goed.

  2. N.a.v deze blogpost ben ik de afgelopen week weer even een nieuw notitieboekje gaan kopen. Op dat gebied ben ik nog echt wel van het papier. Deze kan ik gewoon in mijn tas gooien en op late momenten ideeën opschrijven. Want eerlijk gezegd ben ik nooit zo’n planner. Wat me wel heel erg helpt is met series werken. Zo heb ik in ieder geval een frame waar ik m’n posts aan kan ophangen.

Laat een reactie achter